Fysik- og teknologihistorie: to case-studier

Formål:

Fysikundervisningen i gymnasium, HF og HTX skal ifølge bekendtgørelsen omfatte en historisk-filosofisk dimension . Kurset henvender sig til alle studerende, der har fysik i liniebetegnelsen, men i særlig grad til dem, der har planer om at undervise på gymnasialt niveau efter endt uddannelse. Kurset sigter mod at give de studerende en god baggrund for at kunne bestride en sådan undervisning.

Indhold:

Før år 1800 repræsenterede fysik og teknologi to områder af den menneskelige aktivitet, som havde meget lidt med hinanden at gøre. Dette forhold ændrer sig dramatisk i løbet af første halvdel af 1800-tallet, hvilket vil blive belyst i kurset gennem et studium af udviklingen af to af fysikkens dicipliner i den nævnte periode, termodynamikken (varmelæren) og elektrodynamikken. Vi skal således se, hvorledes termodynamikken bliver til som et resultat af fysikernes forsøg på at forstå, hvordan dampmaskinen (der blev opfundet over hundrede år tidligere) egentlig fungerer. Men vi skal også se, hvorledes elektrodynamikken, der på samme tid blev udviklet af fysikere med det primære formål at opnå større indsigt i naturen, hurtigt kom til at danne basis for en af det 19. århundredes vigtigste teknologier: det elektromagnetiske telegrafsystem.

Undervisningsform:

Forelæsninger og seminarer, 3 timer per uge. I forbindelse med seminarerne læses og diskuteres et antal originale kildetekster.

Litteratur:

Ole Knudsen, Elektromagnetismens historie 1820-1831 (fotokopi) og Faradays opdagelse af induktionen (Gyldendal 1980).

Henry Nielsen, Fysikken og Den industrielle Revolution (How 1987). Desuden udleverede noter og artikler.

Lærere:

Ole Knudsen og Henry Nielsen

Omfang:

1 eller 2 point

Evaluering:

1 point opnås ved aktiv deltagelse, herunder oplæg ved seminar. 1 yderligere point opnås ved at skrive en afløsningsopgave.

Forudsætninger:

Kurset henvender sig til studerende ved Det naturvidenskabelige Fakultet, som har gennemført mindst tre semestres fysikkurser.