Videostafet: Har CORONA givet os grønnere vaner?

Hør studerende og medarbejdere på Aarhus Universitet fortælle om, hvilke nye grønne vaner, de har tillagt sig i forbindelse med corona-nedlukningen. Har du også en grøn vane, som du gerne vil dele, så send en mail Sustainability@au.dk

Lotte Blåbjerg Kristensen, som er kommunikationsmedarbejder i Kommunikation og Presse har mindsket sit madspil, reduceret sit forbrug af plastik og sparet penge. Hør hvordan i denne video.

I denne video fortæller Lisa Topelmann-Weder, International Staff and Mobility Advisor, om hvordan hun under CORONA-hjemsendelsen vænnede sig til at læse diverse dokumenter på computeren i stedet for at printe dem ud. Denne grønne vane vil hun gerne holde fast i, nu hvor hun er tilbage på kontoret.

Første kvinde med stafetten er Susanne Søes Hejlsvig, der er med i AU’s Sustainability Team, som bl.a. arbejder med AU’s klimastrategi. I videoen kan du høre hende fortælle om sine erfaringer med at få ryddet op i mapper og drev på computeren – for ligesom så meget andet, så koster data CO2.

Nanna E. Nielsen, som er Forretningscontroller hos Health Økonomi, har opbygget to grønne vaner i corona-tiden. Besøg hende på hjemmekontoret og hør mere.

Denne gang er det en af de helt store klima-fortalere – tidl. miljøminister, klima-og energiminister og EU-kommissær for klima - og nuværende bestyrelsesformand på Aarhus Universitet, Connie Hedegaard, som beretter om sine betragtninger ifm. corona-nedlukningen. Connie er meget optaget af den grønne dagsorden, og som bestyrelsesformand på universitetets har hun bl.a. været med til at udvikle universitetets første klimastrategi.

I videoen forklarer hun, hvordan hun har oplevet en stor omstillingsparathed ifm. nedlukningen – både hos andre og sig selv. Fx har hun haft mange indholdsrige virtuelle møder med fagfæller, som hun før ville have mødets med fysisk.