Omsæt dine akademiske kompetencer til strategisk forretningsudvikling og hjælp virksomheder med
at forblive relevante for kunder og samarbejdspartnere.
Du kan blive en af 200 studerende fra Arts, der mødes mandag den 9. oktober. Sammen skal I sætte jeres fagligheder i spil og finde løsninger på problemstillinger, som en række design- og erhvervsvirksomheder tumler med.
Du og de andre deltagere bliver delt op i hold på op til fem deltagere med forskellige fagligheder. I skal i første fase udvikle løsninger i en 24 timers sprint session. Går dit hold hele vejen, er der tre faser mere og præmier i vente. Vinderteamet skal præsentere deres løsning på Business by Designs årlige konference i november.
Du skal være med fordi:
Alle nuværende studerende på Arts – uanset hvor langt du er i din uddannelse – er velkommen til at deltage.
Hvem: 180 studerende i 36 teams samt undervisere, gæster og facilitatorer
Hvornår: 24 timers sprint session fra mandag den 9. oktober kl. 9.00 til tirsdag 10. oktober kl. 9.00.
Hvor: Event Space Katrinebjerg
Case Competion afvikles som en 24 timers sprint session, der faciliteres af udvalgte virksomheder og eksperter indenfor designprocesser, brugeroplevelser og strategisk forretningsudvikling. Problemstillingerne stilles af de medvirkende erhvervsvirksomheder. Se program for døgnet på nedenfor på siden.
Hvem: 36 teams pitcher for dommerpanel
Hvornår: Pitchpræsentation onsdag den 11. oktober kl. 12.00 – 17.00
Hvor: INCUBA, Katrinebjerg og Event Space Katrinebjerg, Helsingforsgade 22, Aarhus N
Som en del af aktiviteterne i New Danish Modern, Kulturhovedstadens store designevent, præsenterer alle hold deres ideer for et dommerpanel bestående af fremtrædende designtænkere og strategiske forretningsudviklere.
Dommerpanelet præmierer de to bedste forslag og kårer dét vinderteam, der senere på året får mulighed for at præsentere deres løsning på Business by Designs årlige konference for erhvervsledere og beslutningstagere i midtjyske virksomheder.
Hvem: Det vindende team pitcher for alle 150 deltagere på erhvervskonferencen
Hvornår: Torsdag den 30. november
Hvor: Turbinehallen
Vinderen skal give en pitch-præsentation for alle deltagere på Business by Designs erhvervskonference i efteråret. Dette team vil til denne tid, have haft mulighed for at forfine deres ide yderligere. De vil få muligheden for at tale for 150 fremtrædende erhvervsledere og repræsentanter fra designbranchen.
OBS! tidspunkterne kan ændre sig
Du vil i uge 40 modtage en infomail via BlackBoard, hvor nærmere info vedr. mødested og anden praktisk information fremgår.
Kl. 9.00 Velkomst, motivationstalk og præsentation af problem
- Præsentation af rammer for workshoppen herunder afleveringsformat
Kl. 18.00-20.00 Designmentorerne kommer rundt
Designmentorer besøger de enkelte grupper mhp. afklaring af spørgsmål og præsentation af den aktuelle status (hvor er I ift. den designproces, der blev præsenteret af Lasse Oxbøll: Indsigt – Innovation – Implementering)
Kl. 23.00 Natmad
- Øl, vand og musik
Kl. 9.30-10.00 Morgenmad
Kl. 10.00 Aflevering
Fra kl. 12.30 vil virksomhederne være tilstede i Eventspace Katrinebjerg for en uformel samtale/dialog med deltagerne.
Vi starter kl. 13.30 i hhv. Incuba og Eventspace Katrinebjerg, hvor grupperne er delt op i 2 hold, ligeså er de 6 dommere. I første omgang vil tre dommere vurdere løsningerne og kåre 2 vinderteams fra hhv. Incuba og Eventspace Katrinebjerg. De fire vinderteams går videre til finalen, der afvikles i Eventspace Katrinebjerg kl. 16.15 til 16.40 foran alle 6 dommere. De kårer herefter den endelige vinder.
Vi fejrer jer alle sammen med snacks og bobler fra kl. 16.40 – altså lige efter sidste pitch i finalen.
Tidsplan |
| Incuba | Case | ESK | Case |
12.30 | Virksomheder møder de studerende | ||||
13.30 |
| Gruppe 1 | Tryg/Ry | Gruppe 17 | WLS |
13.38 |
| Gruppe 2 | Tryg/Ry | Gruppe 20 | WLS |
13.46 |
| Gruppe 11 | FIP1 | Gruppe 24 | G+B1 |
13.54 |
| Gruppe 4 | DanDry1 | Gruppe 22 | FurBa |
14.02 |
| Gruppe 3 | Tryg/Ry | Gruppe 29 | G+B2 |
14.10 |
| Gruppe 10 | DanDry2 | Gruppe 25 | G+B1 |
|
| Pause |
| Pause |
|
14.40 |
| Gruppe 14 | FIP2 | Gruppe 26 | G+B1 |
14.48 |
| Gruppe 8 | DanDry2 | Gruppe 23 | FurBa |
14.56 |
| Gruppe 9 | DanDry2 | Gruppe 30 | G+B2 |
15.04 |
| Gruppe 6 | DanDry1 | Gruppe 31 | LOA |
15.12 |
| Gruppe 5 | DanDry1 | Gruppe 35 | Aart |
15.20 |
| Gruppe 12 | FIP1 | Gruppe 21 | FurBa |
15.28 |
| Gruppe 13 | FIP1 | Gruppe 28 | G+B2 |
15.34 |
| Gruppe 15 | FIP2 | Gruppe 32 | LOA |
15.42 |
| Gruppe 16 | FIP2 | Gruppe 34 | Aart |
|
|
|
|
|
|
Finale |
|
|
|
|
|
16.15 |
| I 1 |
|
|
|
16.23 |
| ESK 1 |
|
|
|
16.31 |
| I 2 |
|
|
|
16.39 |
| ESK 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ca. 17.00 | VINDER UDNÆVNES |
Deltagerne på de to hold, der har leveret de to bedste løsninger, præmieres.
Præmierne annonceres senere. Vinderen skal pitche sin løsning for alle deltagere på Business by Designs erhvervskonference i efteråret. En del af præmien til det vindende hold er, at det får mulighed for at udvikle deres ide sammen med den virksomhed, de har løst problemstillingen for.
De deltagende virksomheder har ejendomsretten til alle rettigheder, opfindelser, produktionsmetoder og andre tekniske fremskridt, der fremkommer som led i den afholdte case competition. Overdragelsen af rettigheder til de deltagende virksomheder sker automatisk og løbende i takt med, at rettighederne opstår.
De studerende er berettiget til at bruge frembringelser og materiale, som hidrører fra den afholdte case competition, i sammenhænge der vedrører eksamen og undervisning på Aarhus Universitet. Den studerende har ret til at præsentere sine resultater fra case-competition, herunder i jobsøgnings øjemed, i det omfang dette ikke medfører efterfølgende anvendelse som bryder med rettigheder der er overgået til virksomheden. Ønsker de studerende at bruge frembringelser og materiale, som hidrører fra den afholdte case competition, i andre sammenhænge, kan det kun ske, hvis der indgås særskilt skriftlig aftale med virksomheden herom.
Desingmentorerne er jeres sparringspartnere i konkurrencens fase 1. De vil være til stede mandag den 9. oktober.
ØKONOMI
Hvordan skal fremtidens penge se ud, og hvordan betaler vi i et pengeløst samfund?
DETAILHANDEL
Hvad betyder dagligvarer på abonnement for handlen i de fysiske butikker?
DELEØKONOMI
Hvad er det for et socialt fænomen, der ligger bag deleøkonomi, og hvad betyder det, hvis vi holder op med at købe og eje vores ting?
MARKEDET
Hvordan styrker en virksomhed sin markedsposition blandt de 20-30-årige i forskellige verdensdele?
Læs nyheden på studieportalen:
Madbod skal være samlingssted i Ry
I konkurrence med 35 andre teams blev vinderne af case competition’en ”Stay Relevant” fundet onsdag den 11. oktober. Vinderteamet havde udviklet et forslag til, hvordan en madbod kan blive et kulturelt omdrejningspunkt i Ry.
Hvor lang tid varer sprinten?
Sprinten starter mandag den 9. oktober, kl. 9.00 og slutter tirsdag den 10. oktober, kl. 9.00, hvor besvarelsen senest skal afleveres. Er man færdig tidligere, må man gerne tage hjem – husk blot at komme retur og aflevere besvarelsen tirsdag den 10. oktober senest kl. 9.00.
Hvor foregår det?
Der er to lokationer, hvor I arbejder. Den ene er Eventspace Katrinebjerg. Den anden er Incuba Katrinebjerg. I bliver inddelt i grupper a 5 studerende, og grupperne fordeles mellem de to lokationer.
I hvilket format skal besvarelsen afleveres?
Alle grupper skal aflevere i samme format (powerpoint på USB stick, der udleveres ved opstart). Fremlæggelsen af besvarelsen skal ske i pecha kucha-format. En introduktion til dette vil blive givet i løbet af mandagen.
Er der remedier til at lave mock-ups (karton, saks, lim mv)?
Hertil er der papir, A4 blokke/løs-ark og post-its og penne til rådighed. Dvs. der stilles remedier til rådighed i det omfang det vil være normalt i forhold til en ”udviklingsworkshop”.
Der vil i udgangspunktet ikke være materialer til egentlig ”mock-ups” eller ”protytyper”. I det omfang dette skulle blive nødvendigt, vil behovene nok være ret forskellige fra gruppe til gruppe. Dette må i så fald løses i dialog med virksomhed og designmentor (får man brug for at ”bygge noget” kan man evt. hente papkasser i det nærliggende supermarked eller cykelhandler og købe en limpistol til 50kr i Søstrene Grene – begge findes i Storcenter Nord). Det forudsættes, at de studerende selv har PCere og software til at samle en præsentation.
Vi skal aflevere tirsdag klokken 9. Skal præsentationen (med slides osv.) være færdig der, eller må vi arbejde videre med præsentationen?
Når præsentationen er afleveret, kan der ikke arbejdes videre på den. Det er samme princip, der gælder, som ved eks. aflevering af eksamensopgaver.