A8d. Krop og æstetik

A8d. Krop og æstetik

Formål
Gennem afprøvning, udvælgelse og træning af fortrinsvis villede æstetiske kropsudtryk bliver den studerende i stand til at skabe og demonstrere bevægelseskoreografier, ligesom han/hun gennem blandt andet arbejde med gruppeprojekter bliver i stand til at formidle æstetiske bevægelsesudtryk.
Undervisningsformen
Studiet struktureres i tre hovedområder:
1. undervisning ved ansatte ved uddannelsen, idet der bygges på grunduddannelsen.
2. undervisning af eksterne undervisere.
3. projektarbejde, der indgår i den afsluttende eksamen.

På alle tre områder indgår læsning og teoretiske lektioner med oplæg fra underviser og studerende.
Antallet af lektioner er ca. 60 (+ tid til transport i fb. med ekskursioner m.v.)
Undervisningens indhold
Udvalgte færdighedsområder fra grunduddannelsen videreudvikles og kategoriseres til senere brug som redskaber i mere komplekse bevægelsessammensætninger: Musik + bevægelse, akrobatik, musik og spring, bevægelsesdrama, redskabsspring.
Der udforskes nye grundfærdigheder som arbejde med håndredskaber og andre rekvisitter, stemme, lys – ligesom der arbejdes frem mod mere komplicerede bevægelsessammensætninger/-koreografier.

Med tæt praktisk-teoretisk sammenhæng (sprogliggørelse) i arbejdsprocessen søges synliggjort og forklaret hvilke tolkninger, der ligger/kan ligge i det æstetiske udtryk – fra det fysisk-skulpturelle i det rytmiske spring til den narrative indlejring i dramadansen.
Eksterne undervisere og udveksling med andre institutioner udvider erfaringsfeltet. Der søges udveksling med personer inden for dramaturgi og æstetik, gymnastik- og teatergrupper, ligesom det teoretiske pensum suppleres med optagelser af æstetik-baserede forestillinger.
Evaluering
Bedømmelsen foretages på baggrund af:
1. en bevægelseskoreografi med et
2. skriftligt program, der introducerer forestillingen og
3.en synopsis der godtgør for de teoretiske overvejelser, der ligger bag den praktiske fremførelse.
4.Det skriftlige materiale og forestillingen udgør tilsammen baggrunden for mundtlig eksamination, hvori de øvrige studerende på holdet deltager.

De enkelte elementer i eksamen kan enten afvikles individuelt eller i grupper. Den samlede præstation bedømmes bestået/ikke bestået under medvirken af intern censor.
Der er mødepligt.