På Health har vi lavet et sæt retningslinjer for din brug af sociale medier, når du er i klinik.
Med sociale medier forstår vi websites, blogs, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Snapchat, LinkedIn, TikTok, BeReal, Messenger etc.
Har du spørgsmål til retningslinjerne skal du endelig tage fat i os Health Studieservice på health.studieservice@au.dk eller 87 16 74 14.
Når du er i klinik, ser patienterne dig som fagperson på lige fod med de ansatte.
AU og klinikstedet forventer, at du opfører dig professionelt og kommunikerer respektfuldt på dit klinikophold. Både over for medstuderende, kolleger og patienter.
Det gælder også for din kommunikation på sociale medier.
Husk, at opslag på sociale medier kan deles, fortolkes og sendes videre ud i sammenhænge, som du ikke oprindeligt ønskede.
Du må aldrig kommunikere om patienter på sociale medier.
Kommunikation om patienter foregår kun på klinikstedet eller i undervisningslokaler, hvor uvedkommende ikke har adgang.
Vær opmærksom på, at du også bryder din tavshedspligt, selv om du ikke nævner patientens navn. Oplysninger alene om tid og sted kan være nok til, at en person kan identificeres.
Som sundhedsprofessionel har du pligt til at beskytte patienters personoplysninger.
Du må ikke dele patienters personoplysninger på sociale medier – hverken billeder eller skriftlige oplysninger.
Heller ikke selvom patienten har givet samtykke til det.
Personoplysninger er alle typer informationer, som gør, at man kan identificere en person fx cpr. nr., helbredsoplysninger eller billeder af en person.
Patientdata må uanset form kun være på klinikstedet eller på uddannelsesstedet.
Det er kun tilladt, at du optager video med din telefon, hvis du er blevet bedt om det af underviser, som en del af undervisningen.
Du må ikke beholde optagelserne på din telefon eller dele dem på sociale medier.
Health anbefaler, at du ikke er venner med patienter/pårørende på de sociale medier, hvis du ikke har nogen anden relation til dem.
Kontakt til patienter bør udelukkende foregå i en professionel kontekst.
Det er en god idé at have lukkede profiler på sociale medier i stedet for offentlige.
Som studerende har du ikke autorisation og må ikke vejlede patienter uden for klinikstedet eller på de sociale medier.
Derfor bør du ikke besvare henvendelser fra patienter, der kontakter dig privat.
Patienten har andre muligheder for at kontakte sundhedsvæsenet - også uden for åbningstiden - som du evt. kan henvise til.