LinkedIn og netværk

Netværk har stor betydning for dit arbejdsliv. Herigennem kan du bidrage til, at dit netværk lykkes med deres projekter, ligesom dit netværk kan støtte dig i dine projekter. Dit netværk består af dine relationer – nære som fjerne. LinkedIn er en vigtig platform, når vi snakker om karriere og netværk. Arts Karriere har samlet lidt tips til, hvordan du netværker både online og offline.

NETVÆRK

At have et godt netværk kan blive centralt i din jobsøgning, hvad enten der er tale om studiejob, projektorienteret forløb eller et fuldtidsjob. Men det er også en vigtig kilde til at få inspiration og indsigt i forskellige stillingstyper, virksomheder og brancher.  

At netværke bliver ofte associeret med ekstroverthed, konferencer og visitkort – men i virkeligheden netværker vi alle sammen hele tiden, med både venner, studiekammerater, kolleger og bekendte. Ja, sågar din onkel, der ikke helt forstår hvad du studerer, kan ende med at blive en vigtig medspiller i din karriere. De bedste relationer opstår, når du er dig selv og når du møder andre med oprigtig interesse og respekt.  

Jo større dit sociale netværk er, des større er sandsynligheden for, at du kan drage nytte af dit netværk, når behovet opstår. Når du får brug for dit netværk, skal du turde bruge det. Vær derfor åben over for hvilke situationer og personer, du kan bruge til at netværke. Et godt sted at starte med at udvide eller pleje sit netværk kan være et uforpligtende kaffemøde.

GUIDE TIL KAFFEMØDER

Kortlæg dit netværk 

Det kan være rigtig godt at starte med at kortlægge dit netværk, før du går i gang med at udvælge hvem du vil tale med. Ofte viser det sig nemlig, at ens netværk er meget større, end man lige gik og troede. LinkedIn er et rigtig godt sted at få overblik over hvem du kender – og kan måske også få dig til at få øje på, om der er nogen du mangler at invitere til dit LinkedIn netværk.

Ud over LinkedIn, kan du også på et stykke papir forsøge at skabe et overblik over dem du kender fra fx dit studie, dit studiejob, private begivenheder og lign. På den måde får du også øje på, om der er nogle 'huller' i dit netværk ift. Den branche, du gerne vil ind i, som du skal forsøge at række ud til.

Udvælg én eller flere, du er nysgerrig på

Hvem du skal drikke kaffe med afhænger selvfølgelig af, hvad du gerne vil opnå. Er du nysgerrig på en bestemt branche, stillingstype eller virksomhed? Eller er du bare nysgerrig på at finde frem til forskellige alumner med din uddannelsesbaggrund og finde ud af hvad de arbejder med? Mulighederne er uendelige.

Selv om det for nogen kan være grænseoverskridende at invitere fremmede eller bekendte på et kaffemøde, så husk, at langt de fleste mennesker godt kan lide at hjælpe andre og ikke mindst fortælle om dem selv – og rigtig mange elsker kaffe. Og hvis du skulle få et 'nej tak' til invitationen, så frygt ej – der er mange, der kan hjælpe dig på vej.  

Vær konkret i din invitation

Du kan invitere på kaffemøde ved at skrive på LinkedIn, e-mail eller ringe til vedkommende.

Når du inviterer én på kaffemøde, er det vigtigt at du er både oprigtig og tydelig i din kommunikation om hvorfor, du gerne vil mødes. Er det fx fordi du har nogle spørgsmål til, hvordan personen er gået fra studie til job? Er det fordi der er en konkret stilling på personens arbejdsplads, du er interesseret i? Eller er det måske fordi vedkommende arbejder inden for det felt, du skriver speciale om? På den måde udtrykker du, at du har forberedt dig og at du har respekt for vedkommendes tid. Derudover giver du også personen mulighed for at vurdere, om de kan besvare dine spørgsmål, eller om de måske kender én, der vil være endnu bedre at tale med.

Det kan være en god idé at give personen, du skriver til, mulighed for at vælge, om I skal mødes online eller fysisk. Nogle foretrækker at mødes fysisk, mens andre godt kan lide den fleksibilitet et online møde giver.

Forbered mødet

Det er vigtigt, at du er velforberedt inden du møder op til dit kaffemøde og har sat dig godt ind i hvem du skal mødes med. Du får det bedste møde, hvis du har forberedt nogle spørgsmål på forhånd, som du kan læne dig lidt op ad i samtalen - så sikrer du, at du får det ud af mødet, som du har planlagt.

Eksempler på gode spørgsmål kan være:

  • "Hvad bruger du mest tid på i dit arbejde?"  
  • "Hvad synes du er mest spændende i dit arbejde?" 
  • "Hvordan var din vej til det her job"  
  • "Hvordan bruger du din faglighed i dit arbejde?" 
  • "Har du nogle gode råd til, hvordan man får en fod inden for i din branche/virksomhed/type af stilling" 
  • "Hvis jeg gerne vil vide noget mere om XX, har du så et forslag til hvem jeg kunne kontakte?" (hvis ja - må jeg nævne dig i den sammenhæng?) 

Afhold mødet

Under mødet kommer du længst med at være nysgerrig og interesseret i vedkommende, der sidder over for dig. Som den der har inviteret, er du 'mødeleder' og har ansvaret for at rammesætte mødet og ikke mindst holde tiden. Ofte vil 30-45 min være en passende længde for et kaffemøde.

Opfølgning på mødet

Når du har afholdt mødet, er det en god idé at følge op og takke meget for vedkommendes tid. I nogle situationer kan det give mening at sende et CV, mens det i andre sammenhænge kan være fint at fortælle, hvad du har fået ud af mødet og hvad du vil gøre på baggrund af det.

DET KAN DU BRUGE LINKEDIN TIL

LinkedIn kan være et godt redskab som studerende. Du kan bruge LinkedIn til meget mere end at samle dit professionelle netværk online.

  • Find ud af, hvad andre med din uddannelsesbaggrund arbejder med via linkedin.com/alumni
  • Kortlæg dine kontakter og skab nye
  • Hold dig opdateret på dit fagområde
  • Researche på virksomheder
  • Se jobopslag
  • Bliv rekrutteret
  • Samle dine anbefalinger 
  • Deltag i fagrelevante debatter
  • Hav et tilgængeligt, synligt og veludført CV online

LinkedIn har desuden også lavet denne side til studerende. Her kan du blandt andet finde videoer og tekster om, hvordan du søger job på LinkedIn og bruger Alumni-værktøjet.

GODE RÅD TIL DIN LINKEDIN-PROFIL

BRUG NØGLEORD
På LinkedIn kan du søges frem på bestemte ord. Derfor er det vigtigt, at din profil indeholder nøgleord, der beskriver, hvem du er, og hvad du kan. Tænk over at bringe de ord i spil, du gerne vil søges frem på. Fremhæv dine kompetencer, din faglighed og hvilke typer af opgaver, du kan løse. Brug gerne en masse nøgleord, så du øger chancerne for at blive søgt frem. 

FORTÆL HVAD DU KAN
Din overskrift og din korte beskrivelse er noget af det vigtigste på din LinkedIn-profil. Du skal være præcis i beskrivelsen af, hvem du er, og hvad du gerne vil. I overskriften kan det være en god idé ikke blot at bruge titler eller uddannelser, men i stedet skrive hvad du er god til. Længere nede i profilen har du rig mulighed for at beskrive uddannelsesbaggrund og de arbejdsopgaver, du kan løse.

BRUG ET PROFESSIONELT PROFILFOTO
Profiler med billede bliver set syv gange så ofte som profiler, der ikke har et profilfoto. Dit profilfoto sender et stærkt signal, men det skal vise dig fra din professionelle side. Hvis det er taget på stranden, til en fest eller med dit kæledyr, understøtter det ikke den professionelle stil, der hersker på LinkedIn. 

LAV ET PERSONLIGT LINK TIL DIN PROFIL
Alle LinkedIn-profiler har et unikt link. Det link har du mulighed for at personliggøre. Det er en fordel, fordi det bliver kort og meningsfuldt. Brug linket i dit cv, din email-signatur og andre steder, hvor det giver mening. På den måde inviterer du andre til at se din profil, og du gør det nemt for dem. 

BESKRIV DIT ARBEJDE OG DIN UDDANNELSE
For hver af dine tidligere ansættelser og uddannelser er det vigtigt, at du laver en beskrivelse. Ved at beskrive hvilke jobs, du har haft, og dine resultater gør du det nemt for modtageren at se dine kompetencer og styrker. På samme måde er det vigtigt, at du beskriver din uddannelse, så du kan lægge vægt på netop det, der karakteriserer dit forløb, dine styrker og dine interesser.