A1. Biologisk Idrætsteori A - arbejds- og træningsfysiologi II

A1. Biologisk Idrætsteori A - arbejds- og træningsfysiologi II

Formål
Formålet med kurset er at bibringe de studerende videregående teoretisk og praktisk kendskab til menneskets fysiologiske reaktioner under idræt og arbejde, samt at kunne anvende disse parametre til tilrettelæggelse af træningsplaner (konkurrence, sæson, årsbasis) inden for specifikke idrætter,  såkaldt træningslære.

Desuden er det en målsætning at øve de studerende i kritisk læsning af den primære videnskabelige litteratur indenfor arbejds- og træningsfysiologi, samt at introducere relevante experimentelle metoder som anvendes indenfor den fysiologiske forskning i disse emner.

Der arbejdes med testmetoder til arbejdskrav- og kapacitetsanalyser med fokus på de specifikke idrætters fysiologiske krav til den humane krop, kroppens fysiologiske kapacitet samt de fysiologiske adaptationer, der forekommer ved træning af de specifikke idrætter.

Der vil endvidere blive fokuseret på de problemstillinger, der er relateret til udforskning af fysisk aktivitet og dens betydning for menneskets sundhed, herunder relateret til de store handicapområder.

Undervisningsform
Undervisningen finder sted i 5. og 6. semester og omfatter 13 x 2 lektioner (forelæsninger, kollokvier eller teoretiske øvelser) + 2 x 4 timers laboratorieøvelser i alt 34 lektioner i efteråret og 13 x 4 timer (forelæsninger, kollokvier eller teoretiske øvelser) i alt 52 lektioner i foråret.

Undervisningens indhold

  • Fysiologiske begrænsninger for præstationen, herunder træthedsudvikling
  • Musklernes, metabolismens, kredsløbets, respirationens, varme-/væske-balancens og alderens indflydelse på den fysiske præstationsevne inden fro aerobe-, anaerobe- idrætsgrene.
  • Træningsadaptationer hos mennesker i muskler, metabolisme, kredsløb, respiration og deres relation til forbedringer i idrætspræstationer.
  • Experimentelle undersøgelser indenfor muskel- og respirations-fysiologi
  • Træningslære, konstruktion og anvendelse af arbejdskravsanalyser.
  • Introduktion til træningsplanlægning, konkurrence-, sæson- og årsplan
  • Idræt, sundhed, sygdom og handicap.

Evaluering
En 7-dages hjemmeopgave på maksimalt 10 sider baseret på en udleveret videnskabelig artikel. Der gives karakter efter 13-skalaen. Ekstern censor.