A6. Ledelse & Organisationsudvikling

A6. Ledelse & Organisationsudvikling

Formål
Ved at bygge på erhvervet viden og færdigheder fra idrætsledelse og –instruktion samt områder af HSIT-studiet bliver den studerende ud fra en helhedsbetragtning i stand til at udvikle og implementere mindre handlemodeller for HR-området (”Human Ressource”)

Med helhedsbetragtning menes først og fremmest mellemmenneskelige relationer, ligesom der indgår analyse af arbejdsmiljøer – herunder fysiske belastninger samt iagttagelse af forbindelseslinjer mellem arbejdsliv, familieliv, uddannelse, kultur m.v.

Kurset retter sig mest mod det private arbejdsmarked.

Undervisningsform
Lektionsantallet er ca. 60 (+ transport ved ekskursioner m.v.)Der indgår forelæsninger, gruppearbejder, studenteroplæg baseret på casestudier, samt oplæg af gæsteforelæsere (erhvervsledere) samt virksomhedsbesøg.

Undervisningens indhold
Der søges tydelige bindinger mellem teori og praksis. Konkrete virksomheders målsætnings- og værdiformuleringer gennemgås – ofte  udtrykt som ”mission, vision and values”, ligesom reelle initiativer på HR-området analyseres.

Et gruppearbejde vil sætte fokus på transfèr-muligheder mellem idrætsformidlingsområdet og formidlingsformer inden for erhvervsledelse: teambuilding, kommunikation, stresstolerance, bevægelighed, etik m.v. Andre temaer er:      

  • industrien og velfærdssamfundet
  • dansk ledelseskultur i en international verden
  • bedriftssundhedstjeneste
  • velfærd indenfor og udenfor virksomheden
  • Total Quality m.fl. evalueringssystemer
  • empowerment
  • videnregnskaber, etiske regnskaber

Evaluering
Evalueringen sker på basis af en skriftlig opgave og en herpå baseret mundtlig eksamination.

Kursets sidste uger vil de studerende i grupper på op til fire personer skriftligt formulere en handlingsmodel til løsning af konkrete problemstillinger inden for HR området. Aktionsmodellen skal så vidt muligt tage udgangspunkt i autentiske forhold.

Midlerne i aktionsplanen skal overvejende findes i idrættens begrebsverden.

Det skriftlige materiale afleveres en uge før den mundtlige eksamen til censor, eksaminator og medstuderende, der alle deltager i den mundtlige fremlæggelse af eksamensprojektet.

(Hold med 4 studerende ca. 60 min. og et skriftlige opgaveomfang på max. 20 sider, med 3 studerende ca. 50 min. og opgave på max. 15 sider, 2 studerende ca. 40 min. og opgave på max. 12 sider, og individuelt ca. 30 min. med opgave på max. 8 sider)

Den samlede præstation bedømmes efter 13 skalaen under medvirken af ekstern censor.