A7. Kulturanalyser. Analysemodeller og strategier for praksis

7. Kulturanalyser. Analysemodeller og strategier for praksis

Formål
Gennem sociologiske og kulturteoretiske analysemodeller søges den studerende gjort i stand til selvstændigt at problematisere og afdække konkrete problemstillinger inden for det fysisk-kulturelle felt. Herunder informationsindsamling gennem opsøgende arbejde, formidling af erhvervet viden, samt indkredsning af relevante støttemuligheder med henblik på implementering af udviklingsprojekter.

Undervisningsform
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, studenteroplæg, projektundervisning og udadvendte (praksis) aktiviteter. Undervisningen har et omfang svarende til ca. 60 lektioner.

Undervisningens indhold

• Teoretiske retninger inden for sociologi og kulturanalyse – herunder moderne synteseteoretikere og praksisteori
  • Metodiske løsningsmodeller med blik for kulturanalysens (u)mulighed
  • Læsninger af monografier/kulturanalyser
  • Fænomener og emner behandles gennem teori og praksis
  • Handleprogrammer, implementering og støttemuligheder

Evaluering
Med inddragelse af 8-12 konfrontationstimer til gruppearbejde/vejledning gennemfører de studerende i grupper på 2-4 personer et projektlignende studie. Projektet skal udmunde i en synopsis eller et produkt, der fremlægges til den mundtlige eksamen. Synopsen fremlægges for eksaminator, intern censor samt en opponerende gruppe. Alle studerende skal som en aktiv del af eksamen opponere på en af de øvrige grupper. Bedømmelsen er individuel og sker på grundlag af det skriftlige materiale, fremlæggelsen samt oppositionen. Bedømmelse efter 13 skalaen.