A2. Humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsteori A (fysisk kultur)

A2. Humanistisk-samfundsvidenskabelig
idrætsteori A (fysisk kultur)

Formål
De Humanistisk Samfundsvidenskabelige Idrætsteorier (HSIT): Idrætshistorie, -sociologi, -idè-historie, -psykologi og -pædagogik - gøres til såvel mål som middel  i indkredsningen af især det danske samfunds fysiske kultur.

Begrebet fysisk kultur bruges som overordnet udtryk for menneskets fysiske adfærd i vid forstand - herunder vurdering af de fysiske rammers tilblivelse og deres indflydelse på udfoldelserne. (adfærdstruktur - forholdet)

Hvordan er kroppen funktionelt og æstetisk til stede i erhvervssammenhæng, i uddannelserne og i kulturlivet - herunder idrætten og sporten?

Undervisningsform
Undervisningen finder sted i 5. og 6. semester og omfatter ca. 90 lektioner. I undervisningen indgår forelæsninger, opgaveløsninger og fremlæggelse.

Undervisningens indhold

A.

HSIT-fagene som mål:

Med udgangspunkt i HSITs hoveddiscipliner (historie, sociologi,  psykologi) sættes fokus på en karakteristisk periode, et fænomen, og/eller en anvendelsesform – for derigennem at fastslå hoveddisciplinernes placering og metode.

B.

HSIT-fagene som middel:

Udvalgte, komplekse fysisk-kulturelle emner og fænomener, indkredses og belyses bredt med relevante HSIT-discipliner som analyseredskaber.

Evaluering
Ved kursets afslutning afleverer den studerende en opgavebesvarelse på maksimalt 15 sider. Blandt de emner, der har været behandlet i undervisningen, vælger den studerende to uger før afleveringstidspunktet det emne, som opgavebesvarelsen skal omhandle. Underviser(ne) stiller derefter den studerende en opgave vedrørende det pågældende emne, en uge før afleverings-tidspunktet. Opgaven bedømmes efter 13 skalaen under medvirken af ekstern censor.