Fysik&kemi-didaktik (1p)

Fysik&kemi-didaktik (1p)


Formål

Kurset skal give deltagerne indsigt i nogle af de væsentligste problemer, der er forbundet med formidling af fysik og kemi i folkeskolen, tekniske skoler, gymnasiet og tilsvarende trin. Kurset skal desuden give deltagerne en forståelse af, at skolens fysik- og kemiundervisning - både med hensyn til indhold og form - er et resultat af en lang historisk proces, hvor skiftende tiders opfattelse af, hvorfor og hvordan man lærer fysik og kemi, har spillet en afgørende rolle. Endelig skal kurset give deltagerne kendskab til nyere udviklingsarbejder, der sigter mod en bedre og mere effektiv undervisning i fysik og kemi.


Indhold

Under forløbet belyses emner som: Fysik- og kemiundervisningens historie, gældende regler for undervisningen, læringspsykologiske modeller, empirisme og konstruktivisme, forholdet mellem videnskabsfilosofi og læringspsykologi, elevforudsætninger, pigers og drenges (forskellige) indlæringsstil samt det eksperimentelle arbejdes rolle.


Litteratur

Som grundbog benyttes: H. Nielsen og A.C. Paulsen (red): undervisning i fysik - den konstruktivistiske id#232&; (Gyldendal 1992), og der suppleres med en række artikler mv.


Kursets form og omfang

Forelæsninger, gruppearbejde mv i et omfang af 2-4 timer om ugen i E99 efter aftale med deltagerne.


Lærere

Lars Krogh og Poul V. Thomsen