Kolde Atomer og Ioner (1p)

Indhold

Målet med dette kursus er at give et indblik i den rivende udvikling feltet "kolde atomer og ioner" har været genstand for siden de første forslag til laserkøling af atomer og ioner blev fremsat for ca. 20 år siden. Udviklingen af laserkølingsteknikker har bl. a. betydet, at det nu rutinemæssigt er muligt at danne lokaliserede atomare skyer med temperaturer på kun nogle få K. Sådanne skyer danner i dag basis for en lang række eksperimenter inden for studier at lys-atomvekselvirkninger, kolde kollisioner, atom optik samt Bose-Einstein kondensering. Med hensyn til ioner har laserkøling bl.a. bevirket, at man kan danne og studere krystaller af ioner i elektromagnetiske fælder. Med små krystaller er det endvidere blevet muligt at manipulere enkelte ioner med henblik på studier af fundamentale kvantemekaniske processer.

I kurset vil såvel teoretiske som eksperimentelle aspekter af følgende emner blive behandlet:

1) Laserkølingsteknikker

Herunder bl.a.: Dopplerkøling, polarisationsgradientkøling, Ramankøling og sidebåndskøling.

2) Fælder for atomer og ioner

Atomer: Magnetiske, optiske og magnetooptiske fælder Ioner: Paul- og Penning-fælder.

3) Atom optik

Atomoptiske elementer, atominterferometri, atomlithografi, atommikroskopi.

4) Vekselvirkninger mellem kolde atomer/ioner

Kollisioner mellem kolde atomer, Bose-Einstein kondensering, ionkrystaller.

5) Fundamental kvantemekanik med kolde ioner

Kvantespring, kvante-Zeno-effekt, kvante tilstandspreparation, "sub/super radiant"-tilstande, kvantekomputeren.

Forudsætninger

Af.7 Atom-, kerne- og partikelfysik I eller Af.1 Atomfysik I