Kurser fra andre studier og læreanstalter

Kurser fra andre studier på universitetet kan inddrages som tilvalgsfag i biologistudiet. Tilgængelige kurser kan findes indenfor kemi, geologi, fysik, datalogi, matematik, videnskabs historie, medicin, statskundskab, økonomi o.m.a.

Der kan også vælges en hel 1-årig suppleringsuddannelse udenfor det biologiske fagområde. Se efterfølgende særskilt afsnit om dette.

Biologiske kurser udefra kan også inddrages, og typisk foregår det gennem 1-2 semestres ophold på andre universiteter i ind- og udland.

Generelt giver studienævnet fuld merit for universitetskurser på tilvalgsniveau. I visse tilfælde vil kurser, som indgår i bifag i et andet fagområde, også kunne meriteres. Hvis der ervæsentligt fagligt overlap med herværende kurser, som studenten har gennemført eller senere gennemfører, vil der ske en tilsvarende reduktion i pointtildelingen.

I forbindelse med ansøgning om optagelse på kurser på andre studier og universiteter får man oftest brug for en individuel meriterklæring fra studienævnet. Anmodningen om meriterklæring sendes til studienævnet og vedlægges en beskrivelse af gennemførte og igangværende kurser. Meriterklæringen præciserer i hvilket omfang og efter hvilke
retningslinjer, der vil blive givet merit. Der vil kun undtagelsesvis blive foretaget en forhåndsgodkendelse af individuelle kurser.

Når kurserne er gennemført, indsendes ansøgning om meritoverførsel på et særligt skema, som udleveres på studievejledningen og hos studienævnet. Sammen med eksamensbeviserne vedlægges studie- og kursusbeskrivelser, som tydeligt dokumenterer kursernes indhold, niveau og normerede omfang.

Studier i udlandet skal iøvrigt planlægges i meget god tid, typisk 1-1½ år før de påbegyndes. Vejledning herom kan fås hos koordinatorerne for udvekslingsprogrammerne, p.t. Jørgen Bundgaard (Biologisk Institut) og Just Justesen (Institut for Molekylær og Strukturel Biologi), samt på Internationalt Sekretariat og på studievejledningen.