Formål: Kurset afholdes i tilknytning til et 5-årigt forskningsprojekt (DVH-projektet), der sigter mod publicering i 2005-06 af et større værk om naturvidenskabernes historie i Danmark. Kurset er bygget op om en seminarrække, hvor bidragyderne til bind 4 skiftevis fremlægger deres respektive kapiteludkast til kritisk diskussion blandt alle kursusdeltagere. Studerende er velkomne til at følge kurset. Studerende forventes at være aktive deltagere i diskussionerne. Ved kursets afslutning forventes du at have
*Opnået indsigt i dansk naturvidenskabs udvikling i perioden *Opnået forståelse for, hvordan nye institutioner opstår og udvikles *Opnået forståelse for samspillet mellem naturvidenskab og offentlighed
Der lægges desuden vægt på at udvikle deltagernes mundtlige og skriftlige præsentationsevner og deres kritiske, historiske sans.Se endvidere DVH-projektets hjemmeside: www.ivh.au.dk/dvh/dvh.dk.html
Indhold: Kursets undervisningsplan kan sammenfattes i følgende temaer:
*Hvorfor en dansk videnskabshistorie? *Hvordan og hvorfor har dansk naturvidenskab udviklet sig på universiteterne, som den faktisk har? *Hvordan har udviklingen været uden for universiteterne? *Hvordan og hvorfor er dansk forskningspolitik undergået en voldsom forandring i perioden? *Hvordan og med hvilke formål er naturvidenskab blevet formidlet i skolesystemet og til den brede offentlighed? *Har naturvidenskabens udvikling påvirket andre fags udvikling?
Undervisningsform: Underviser- og studenteroplæg 3 timer om ugen i 2 gange 7 uger.
Evaluering: Beståelse af mundtligt oplæg samt af to skriftlige opgaver (á cirka 5 sider), formet som en kritisk diskussion af to af de foreliggende kapiteludkast. Kurset bedømmes internt efter 13-skala på grundlag af oplæg og opgaver.Yderligere 5 points kan opnås ved at skrive en 15-20 siders afløsningsgave, der evt. kan være en bacheloropgave.
Undervisere: Henry Nielsen og Kristian Hvidtfelt Nielsen.
Undervisningsmateriale: Diverse kapiteludkast til bog 4 plus udleverede artikler.