Dansk naturvidenskabshistorie i 1900-tallet

Forår 2004

5 ECTS point

Formål:
Kurset afholdes i tilknytning til et 5-årigt forskningsprojekt (DVH-projektet), der sigter mod publicering i 2005-06 af et større værk om naturvidenskabernes historie i Danmark. Kurset er bygget op om en seminarrække, hvor bidragyderne til bind 4 skiftevis fremlægger deres respektive kapiteludkast til kritisk diskussion blandt alle kursusdeltagere. Studerende er velkomne til at følge kurset. Studerende forventes at være aktive deltagere i diskussionerne.
Ved kursets afslutning forventes du at have

*Opnået indsigt i dansk naturvidenskabs udvikling i perioden
*Opnået forståelse for, hvordan nye institutioner opstår og udvikles
*Opnået forståelse for samspillet mellem naturvidenskab og offentlighed

Der lægges desuden vægt på at udvikle deltagernes mundtlige og skriftlige præsentationsevner og deres kritiske, historiske sans.Se endvidere DVH-projektets hjemmeside: www.ivh.au.dk/dvh/dvh.dk.html

Indhold:
Kursets undervisningsplan kan sammenfattes i følgende temaer:

*Hvorfor en dansk videnskabshistorie?
*Hvordan og hvorfor har dansk naturvidenskab udviklet sig på universiteterne, som den faktisk har?
*Hvordan har udviklingen været uden for universiteterne?
*Hvordan og hvorfor er dansk forskningspolitik undergået en voldsom forandring i perioden?
*Hvordan og med hvilke formål er naturvidenskab blevet formidlet i skolesystemet og til den brede offentlighed?
*Har naturvidenskabens udvikling påvirket andre fags udvikling?

Undervisningsform:
Underviser- og studenteroplæg 3 timer om ugen i 2 gange 7 uger.

Evaluering:
Beståelse af mundtligt oplæg samt af to skriftlige opgaver (á cirka 5 sider), formet som en kritisk diskussion af to af de foreliggende kapiteludkast. Kurset bedømmes internt efter 13-skala på grundlag af oplæg og opgaver.Yderligere 5 points kan opnås ved at skrive en 15-20 siders afløsningsgave, der evt. kan være en bacheloropgave.

Undervisere:
Henry Nielsen og Kristian Hvidtfelt Nielsen.

Undervisningsmateriale:
Diverse kapiteludkast til bog 4 plus udleverede artikler.