Forår 2004
5 ECTS point
Formål:
Formålet med kurset er at identificere de forskelle og fællestræk, der er mellem de forskellige fags karaktertræk herunder på tværs af forskellige videnskabskulturer. Tanker herom manifesterer sig i ideer om et dannelsesprojekt og et refleksionsprojekt. Kurset er i forlængelse heraf tværfaglig og skal ses som både en grundlæggelse og udvidelse af temaerne, der bliver slået an i de respektive kurser i fagenes videnskabsteori. |
Ved kursets afslutning forventes du derfor at - have fået forståelse for de naturvidenskabelige fags fællestræk – historisk såvel som filosofisk og etisk - men også for deres individuelle særpræg,
- have opnået en forståelse for, hvorledes refleksionsbegrebet udtrykker de generelle videnskabsfilosofiske temaer,
- kunne reflektere over de naturvidenskabelige fags historie, deres nuværende samfundsmæssige funktion og randbetingelser.
|
Indhold:
Kursets undervisningsplan kan sammenfattes i følgende temaer:
- Hvordan har universiteterne udviklet sig og hvordan passer naturvidenskaberne ind i denne udviklingshistorie?
- Hvordan har naturvidenskabernes afgrænsning og status ændret sig gennem tiderne – internt såvel som over for andre videnskaber som overfor det omgivende samfund?
- Hvilke videnskabsfilosofiske og historiografiske redskaber er nyttige i forståelsen af fagets videnskabsteori?
- Hvordan kan videnskabshistorie bruges eksemplarisk i kurser i videnskabsteori?
- Hvad er etik og hvad har det at gøre med naturvidenskabsfolkenes dagligdag?
- Hvad er naturvidenskabernes politiske/samfundsmæssige rammer – og hvorfor?
Undervisningsform:
Oplæg ved underviserne og de studerende, 3 timer om ugen i 7 uger, 1. gang i uge 14. Kurset forudsætter et forudgående kendskab til videnskabshistorie og videnskabsfilosofi svarende til mindst et kursus ved Institut for Videnskabshistorie.
Evaluering:
Beståelse af mundtligt oplæg, beståelse af en skriftlig opgave (max 5 sider) samt en afrapportering over kurset, alle over godkendt emne. Kurset bedømmes internt på grundlag af opgaven med bedømmelsen bestået/ikke-bestået.
Undervisere:
Louis Klostergaard, Helge Kragh, Henrik Kragh Sørensen m.fl.
Undervisningsmateriale:
Udleveret materiale.