Introduktion til Fagets Videnskabsteori


Forår 2004



5 ECTS point



Formål:

Formålet med kurset er at identificere de forskelle og fællestræk, der er mellem de forskellige fags karaktertræk herunder på tværs af forskellige videnskabskulturer. Tanker herom manifesterer sig i ideer om et dannelsesprojekt og et refleksionsprojekt. Kurset er i forlængelse heraf tværfaglig og skal ses som både en grundlæggelse og udvidelse af temaerne, der bliver slået an i de respektive kurser i fagenes videnskabsteori.

Ved kursets afslutning forventes du derfor at

  • have fået forståelse for de naturvidenskabelige fags fællestræk – historisk såvel som filosofisk og etisk - men også for deres individuelle særpræg,
  • have opnået en forståelse for, hvorledes refleksionsbegrebet udtrykker de generelle videnskabsfilosofiske temaer,
  • kunne reflektere over de naturvidenskabelige fags historie, deres nuværende samfundsmæssige funktion og randbetingelser.

 


Indhold:


Kursets undervisningsplan kan sammenfattes i følgende temaer:

  • Hvordan har universiteterne udviklet sig og hvordan passer naturvidenskaberne ind i denne udviklingshistorie?
  • Hvordan har naturvidenskabernes afgrænsning og status ændret sig gennem tiderne – internt såvel som over for andre videnskaber som overfor det omgivende samfund?
  • Hvilke videnskabsfilosofiske og historiografiske redskaber er nyttige i forståelsen af fagets videnskabsteori?
  • Hvordan kan videnskabshistorie bruges eksemplarisk i kurser i videnskabsteori?
  • Hvad er etik og hvad har det at gøre med naturvidenskabsfolkenes dagligdag?
  • Hvad er naturvidenskabernes politiske/samfundsmæssige rammer – og hvorfor?


Undervisningsform:


Oplæg ved underviserne og de studerende, 3 timer om ugen i 7 uger, 1. gang i uge 14. Kurset forudsætter et forudgående kendskab til videnskabshistorie og videnskabsfilosofi svarende til mindst et kursus ved Institut for Videnskabshistorie.



Evaluering:

Beståelse af mundtligt oplæg, beståelse af en skriftlig opgave (max 5 sider) samt en afrapportering over kurset, alle over godkendt emne. Kurset bedømmes internt på grundlag af opgaven med bedømmelsen bestået/ikke-bestået.


Undervisere:

Louis Klostergaard, Helge Kragh, Henrik Kragh Sørensen m.fl.

Undervisningsmateriale:

Udleveret materiale.