Videnskab, teknologi og samfund


Forår 2004



5 ECTS eller 10 ECTS point



Formål:
Kurset har som overordnet formål at give deltagerne forståelse af vekselvirkningen mellem videnskab, teknologi og samfund i historisk og aktuel belysning. Kurset er obligatorisk for studerende på suppleringsuddannelsen i videnskabsstudier, men kan følges af alle interesserede. Ved kursets afslutning forventes du at have opnået forståelse af:

*At udnyttelse af teknologi er et basalt træk i alle menneskelige samfund.
*At teknologi er et produkt af samspil mellem videnskabelige, tekniske, sociale, økonomiske, politiske og kulturelle faktorer.
*At studiet af teknologiens udvikling kan bidrage til at forstå det samfund, vi lever i.

Der lægges desuden vægt på at udvikle deltagernes kritiske sans samt deres evner til mundtlig og skriftlig præsentation.

Indhold:
I kurset præsenteres perspektiver, teorier og eksempler, der skal hjælpe den studerende til at forstå teknologiens samfundsmæssige konsekvenser såvel som de kræfter, der driver den teknologiske udvikling. Specielt vil den stadig tættere vekselvirkning mellem teknologi og naturvidenskab blive belyst. Kurset tager udgangspunkt i generelle temaer som teknologiske systemer, social konstruktion af teknologi og aktør-netværksteori og fortsætter med en række historiske eksempler (fx samfundets elektrificering, kommunikationteknologiens udvikling og overgangen fra klassisk til moderne medicinsk teknologi). Hovedvægten vil dog blive lagt på moderne eksempler (fx moderne samfunds problemer med at indpasse atomenergi i elforsyningen, vindenergiens renæssance, mobiltelefoniens eksplosive udvikling, rumfærger og højrisikoteknologi).

Undervisningsform:
Underviser- og studenteroplæg med efterfølgende diskussion, 3 timer om ugen i 2 gange 7 uger.

Evaluering:
Aktiv deltagelse (5 ECTS). Aktiv deltagelse + mundtlig eksamen med bedømmelse efter 13-skala (10 ECTS).

Undervisere:
Hans Buhl, Henry Nielsen, Kristian Hvidtfelt Nielsen og Morten Skydsgaard.

Undervisningsmateriale:
Udleverede noter og artikler.