Videnskabsformidling


Forår 2003



10 ECTS point



Formål:
Kurset har til formål at give de studerende viden om og praktiske erfaringer med videnskabsformidling. Kurset er obligatorisk for studerende på suppleringsuddannelsen i Videnskabsstudier og kan følges af alle med interesse for videnskab og formidling. Ved kursets afslutning forventes du at have:

*Indblik i modeller for videnskabsformidling. *Kendskab til formidlingsredskaber og deres anvendelse. *Viden om videnskabsformidlingen historie og praksis. *Erfaringer med projektarbejde inden for videnskabsformidling, herunder identifikation af målgruppe, udformning af formidlingsaftale samt evaluering.

Indhold:
Kurset forsøger at kombinere videnskabsformidlingens teori med konkret formidlingspraksis. Kurset er derfor todelt: Første del beskæftiger sig med forskellige formidlingsteorier, -områder og redskaber, mens anden del har hovedvægten på deltagernes eget formidlingsprojekt (enten individuelt eller i grupper). Første del vil give deltagerne grundlæggende kendskab til, hvordan videnskabsformidling kan foregå, mens anden del skal give deltagerne konkrete erfaringer med anvendelse af et sådant kendskab. De studerende udarbejder ved kursets afslutning en arbejdsrapport, hvis formål er at integrere og perspektivere kursets første del i forhold til formidlingsprojektet. Heri indgår overvejelser omkring målgruppe, medievalg, pædagogiske principper og lign., og det er ydermere vigtigt, at arbejdsrapporten reflekterer over det opnåede resultat. Undervejs i projektarbejdet vil der blive afholdt workshops, hvor kursets deltagere fremlægger projektstatus og -planer for hinanden og for kursets undervisere. Eksempler på formidlingsprojekter: At skrive en artikel til et populærvidenskabeligt tidsskrift eller avis; at udarbejde et mindre undervisningsmateriale til brug i gymnasiet; at udarbejde forslag til en mindre udstilling på fx Steno Museet (en eller to montrer) eller andet materiale til brug på museer; at gennemføre et formidlingsprojekt i samarbejde med andre eksterne samarbejdspartnere som fx frivillige organisationer eller virksomheder; at organisere arrangement i Videnskabscafeen i Århus.

Undervisningsform:
Første del er baseret på oplæg fra undervisere og studerende. Anden del består af projektarbejde med indlagte workshops, kollokvieforelæsning om videnskabsformidling, læsekreds samt vejledning. Der vil blive lagt vægt på at udvikle og styrke deltagernes evne til mundtlig og skriftlig formidling samt deres forståelse af formidlingsprojekters mange faser.

Litteratur:
E. Scanlon, E. Whitelegg, S. Yates (eds.) Communicating Science. Contexts and Channels (1998) samt udleverede tekster.

Underviser:
Kristian Hvidtfelt Nielsen samt inviterede forelæsere.

Evaluering:
Mundtlig eksamen (ekstern censur, 13-skala) med udgangspunkt i skriftlig arbejdsrapport.

Bemærkninger:

Der kan i tilknytning til kurset skrives et bachelorprojekt. Der henvises til hæftet Forslag til bachelorprojekter ved Institut for Videnskabshistorie.

Tid og sted:

Aftalemøde mandag d. 2. februar 2004 kl. 10 i IVHs auditorium.