Gymnasiepraktik

For studerende på kandidatuddannelsen i samfundsfag

Aarhus Universitet har en overordnet praktikaftale med de almene gymnasier og VUC-centre i Region Midtjylland og Nordvestjylland, der gælder for studerende på AU, på tværs af alle fakulteter. Hver uddannelse på AU, der giver mulighed for gymnasiepraktik, har dog sin egen studieordning og egne fakultetsspecifikke retningslinjer for gymnasiepraktikken.

Når du ansøger om gymnasiepraktik, vil du derfor både skulle orientere dig på:

og

  • Denne side hvor du finder Arhus BSS'/fakultetets samlede information om gymnasiepraktik for studerende på kandidatuddannelsen i samfundsfag.

Oversigt over gymnasiepraktikforløbet

Hvad skal du gøre?

Gymnasiepraktik i forårssemesteret Gymnasiepraktik i efterårssemesteret Koordinator
1 Tilmelding til gymnasiepraktikfaget i STADS 1.- 5. november 1.- 5. maj Aarhus BSS
2 Du modtager mail med link til ansøgningsskema via din AU-mail December Juni AU
3 Du modtager besked om, hvilket gymnasium du har fået praktikplads på Januar August AU
4 Indsend praktikaftale 15. januar 15. august Aarhus BSS
5 Teoretisk didaktik-kursus på AU Januar/februar August/september AU
6 Gymnasiepraktik Februar, marts og april Fra uge 43 til medio december Gymnasiet
7 Aflevering af praktikrapport og godkendelsesattest 15. august 15. februar Aarhus BSS

Praktikkens omfang (antal ECTS og timer)

ECTS Timer i alt Svarende til antal seminarer
5 ECTS min. 125 timer Erstatter det politologiske opgaveseminar (15 ECTS) med gymnasiepraktik (5 ECTS) samt et politologisk seminar (10 ECTS).

Vejledning

Du tildeles automatisk en intern vejleder på instituttet. Din interne vejleder er altid den kursusansvarlige på gymnasiepraktik. Du kan finde information om, hvem der er kursusansvarlig, og dermed også din interne vejleder, når du søger på faget 'Gymnasiepraktik' i AU Kursuskatalog.

Sådan tilmelder du dig

1. Administrativ tilmelding

Tilmeld dig gymnasiepraktik i 1. tilmeldingsperiode for undervisning i STADS. Du logger ind i STADS via mitstudie.au.dk. I STADS vælger du 'Undervisning' > 'Tilmeld'.

2. Ansøgning og prioritering af gymnasier

Hvis praktikforløbet godkendes som en del af dit studieprogram, får du en e-mail kort efter tilmeldingsfristens udløb med besked om at udfylde en formular med yderligere oplysninger om dine fag. Her kan du også prioritere, hvilke gymnasier i regionen du helst vil i praktik på.

Hvis du efterfølgende bliver tildelt en praktikplads, modtager du en e-mail med besked om, hvilket gymnasium du er tildelt praktikplads på.

3. Send din udfyldte praktikaftale til din studieadministration

Frist for indsendelse af praktikaftale:

  • Gymnasiepraktik i forårssemesteret: 15. januar
  • Gymnasiepraktik i efterårssemesteret: 15. august

Du indsender sådan her:

  • Log ind på mitstudie.au.dk
  • Tryk på 'Ansøgning ved dit studienævn'.
  • Tryk på ’Søg forhåndsgodkendelse for et kursus på en anden uddannelsesinstitution’ og udfyld skemaet. Der kan være felter i ansøgningsskemaet, som ikke er helt præcise i forhold til ansøgning om godkendelse af projektorienteret forløb/gymnasiepraktik. Hvis der f.eks. spørges til universitetet, skriver du navnet på arbejdspladsen. Når der spørges til hvilke fag og faggrupper den ønskes, skriver du blot ’praktik’.
  • Vedhæft praktikaftalen

Når du har tilmeldt dig gymnasiepraktik i tilmeldingsperioden, vil din tilmelding stå som ’under behandling’ i STADS. Når du efterfølgende indsender din praktikaftale til studieadministrationen, vil din tilmelding blive ændret til ’Plads og godkendt’. Når din tilmelding til gymnasiepraktikken har status ’Plads og godkendt’ i STADS, er gymnasiepraktikken godkendt.

Ved afslutningen af dit praktikophold

Skriftlig bekræftelse fra praktiksted

Når du har afsluttet dit praktikophold, skal du sørge for at få skriftlig dokumentation fra dit praktiksted/praktikstedets vejleder, der bekræfter, at du har afviklet praktikken i henhold til det aftalte indhold og timetal, der står i din praktikaftale. Her skal du bruge dokumentet ’Praktikaftale og godkendelsesattest’. Godkendelsesattesten skal du vedhæfte, når du skal aflevere din praktikrapport.

Aflevering af praktikrapport

Praktikrapporten

Gymnasiepraktikken afsluttes med aflevering af en praktikrapport på maksimalt 14.000 anslag (inkl. mellemrum) inklusiv bilag og noter, men eksklusiv indholdsfortegnelse, litteraturliste og godkendelsesattest. 

Praktikrapporten skal afklare opfyldelsen af målene for forløbet, som du kan finde i kursusbeskrivelsen for gymnasiepraktikken, og rapportens nærmere udformning aftales med den interne vejleder.

Rapporten bedømmes som bestået/ikke bestået, og der er ingen censur.

Skriftlig bekræftelse fra praktiksted

Når du har afsluttet dit praktikophold, skal du sørge for at få skriftlig dokumentation fra dit praktiksted/praktikstedets vejleder, der bekræfter, at du har afviklet praktikken i henhold til det aftalte indhold og timetal, der står i din praktikaftale. Her skal du bruge dokumentet ’Praktikaftale og godkendelsesattest’. Godkendelsesattesten skal du vedhæfte, når du skal aflevere din praktikrapport.

Aflevering af praktikrapporten i WISEflow

Praktikrapporten afleveres i WISEflow inkl. godkendelsesattesten, der vedhæftes som bilag. Har du glemt at vedhæfte godkendelsesattesten eller mangler godkendelsesattesten underskrifter, vil din opgavebesvarelse bliver afvist til bedømmelse, og du har brugt et prøveforsøg.

Frister for aflevering af praktikrapport

  • For gymnasiepraktik i efterårssemesteret: 15. februar 
  • For gymnasiepraktik i forårssemesteret: 15. august

Reeksamen

Skal du til reeksamen vil næste mulige afleveringsfrist for praktikrapporten være datoen for den ordinære eksamen i det følgende semester. Du vil have mulighed for at aflevere praktikrapporten løbende frem mod denne frist. Skal du til reeksamen, skal du rette henvendelse til kandidat.bss@au.dk for at blive tilmeldt.