På dit 3. semester kan du vælge faget ’Projektledelse og projektorienteret forløb’, som vægter 20 ECTS. Derudover skal du på dit 3. semester også følge faget ’Kommunikationsstrategi’, som vægter 10 ECTS.
Faget ’Projektledelse og projektorienteret forløb’ består både af et undervisningsforløb med forelæsninger, studenteroplæg og diskussioner og et projektorienteret forløb i en organisation eller egen virksomhed.
Forløbet afsluttes med en fri skriftlig opgave.
Opholdet i virksomheden er normeret til 160-300 timer, svarende til 1-2 måneder fuldtidsarbejde. Praktikforløbet kan også spredes ud over en længere periode, blot det udgør 160-300 timer i alt - dvs. at det f.eks. kan planlægges som 25 timer/uge i 12 uger.
Undervisningen i ’Kommunikationsstrategi’ er placeret som et intensivt forløb, så det vil være muligt at have flere sammenhængende dage i praktik senere i semestret. Ellers forsøges undervisningen lagt på samme ugedag af hensyn til praktikken.
Du skal selv opsøge den virksomhed/organisation, du vil i praktik hos. Sammen skal I lave en aftale og udfylde praktikaftalen. Kravet til praktikstedet er, at det er fagligt relevant for uddannelsen.
Projektaftalen skal godkendes af projektkoordinator på Oplevelsesøkonomi, inden den uploades via mit.au.dk (brug blanketten til forhåndgodkendelse).
Husk at du skal tilmelde dig projektorienteret forløb i undervisningstilmeldingsperioden for det pågældende semester. Du skal tilmelde dig, også selvom du endnu ikke har fået en endelig aftale med et praktiksted eller har en underskrevet projektaftale!
Der gælder følgende frister for det projektorienterede forløb/uddannelsesopholdet hos projektværten:
Specialet på Oplevelsesøkonomi lægger i udstrakt grad op til, at studerende kan lave et erhvervsspeciale. Meningen er, at man skriver en opgave og laver et produkt, der også er interessant og relevant for andre end blot studiet - altså interessant for en region, en virksomhed eller en branche. Derfor er det oplagt at lave et speciale i samarbejde med en virksomhed/organisation. Der er flere på tidligere årgange, der har fortsat samarbejdet med deres praktiksted på denne måde.
Der er et par afgørende ting, du skal være opmærksom på i den forbindelse: Der må ikke være genbrug fra praktikrapporten i specialet. Og det produkt, man skal lave som en del af specialet, skal udarbejdes i specialeperioden - ikke i praktikperioden.
Du skal være opmærksom på, at specialet skal leve op til de krav, der er formuleret i studieordningen - altså de faglige mål og de formelle retningslinjer. Indholdet afgør du med din specialevejleder. Der afholdes et specialemøde i 3. semester.
Har du spørgsmål vedrørende praktik, er du altid velkommen til at kontakte projektkoordinator eller studievejledningen ved Nordisk/Oplevelsesøkonomi, studievejleder.norlics@au.dk.