Regler for sammensætning af fag

Regler for sammensætning af fag på bachelor- og kandidatuddannelserne.

Som hovedregel gælder, at der i den samlede bachelor- plus kandidatuddannelse skal indgå minimum 30 studiepoint hentet blandt biologiske grundkurser og A- og B-moduler.

På den nuværende 1. del udgør de biologiske grundkurser 16 point, og der kræves derfor A- og B-moduler i et omfang af 14 point til tilvalgsdelen. For den gamle 1. del (optag før 1998) er tallene 15 point grundkurser og 15 point A- og B-moduler. Hvis der i kandidat-uddannelsen inddrages et gymnasialt sidefag eller en 1-årig suppleringsuddannelse, kan studienævnet dog tillade, at kravet til A- og B-moduler reduceres helt ned til 9 point.

De resterende point på tilvalgsdelen kan dækkes af yderligere A- og B-moduler samt C-moduler, PhD-kurser og kurser udenfor den biologiske faggruppe.

Kurser udenfor den biologiske faggruppe skal godkendes, og medmindre de indgår i et gymnasialt sidefag eller en supplerings-uddannelse, kan de højst omfatte 6 point.

Biologiske kurser fra andre universiteter og højere læreanstalter i ind- og udland kan efter godkendelse erstatte A-, B- og C-modulerne ved Aarhus Universitet i et omfang op til 12 point.

Studienævnet gennemgår og godkender den enkeltes sammensætning af tilvalgsfagene på kandidatuddannelsen i overensstemmelse med studieordningen. Ansøgning om godkendelse fremsendes til studienævnet snarest efter, at der er truffet aftale med specialevejleder og institut og inden specialestudiet påbegyndes. Blanketter til godkendelse kan afhentes på det relevante institut, afdelings informationskontor eller på studienævnssekretariatet.