Aspekter af de kemiske videnskabers historie e2002

Aspekter af de kemiske videnskabers historie

Efterår 2002

Formål

Det er kursets formål at give en fornemmelse for de kemiske videnskabers historie og udvikling i perioden1700-1940. Der lægges desuden vægt på at udvikle deltagernes mundtlige ogskriftlige præsentationsevner og deres kritisk, historiske sans.

Indhold:

Kurset behandler udvalgte temaer fra kemiens historie med afstikkere til bio- og geokemien. Eksempler er den kemiske revolution, atomismedebatten, fremkomsten af den organiske kemi og industri, proteinteorier og danske institutionelle netværk.

Undervisningsform:

Præsentation og diskussion af primære og sekundære kilder, skriftlige og mundtlige deltagerindlæg, både individuelle og kollektive. Ekstra tid til gruppearbejde må påregnes.

Litteratur:

Trevor H.Levere: Transforming Matter, A History ofChemistry from Alchemy to the Buckyball (Johns Hopkins UniversityPress, 2001) og udleveret materiale.

Undervisere:

Anja Skaar Jacobsen og Anita Kildebæk Nielsen.

Evaluering:

1 point opnås ved aktivdeltagelse, herunder mindst et mundtligt oplæg og beståelse af skriftlig test i slutningen af kurset, 1 yderligere point opnås ved at skrive en 15-20 siders afløsningsgave.

Forudsætninger:

Ingen særlige, men almen kemisk og historisk interesse forudsættes.

Bemærkninger:

At kurset kun afholdes såfremt der er mindst syv deltagere tilmeldt ved kursustilmeldingsfristens udløb og at mindst syv deltagere aktivt starter på kurset ved semesterstart. Kurset kan benyttes som et B-kursus i kemi.

Tid og sted:

Onsdage kl. 14.15-17.00 i IVHs aud. Førstegang d. 4. september.