Dansk naturvidenskabs historie 1850-1920

Forår 2003

Formål:
I en studiekreds at arbejde målrettet med konkrete opgaver i forbindelse med DVH3 (Dansk videnskabs historie, bind 3). Studiekredsen henvender sig til studerende, der ønsker at skrive en opgave indenfor området og andre, der arbejder med dansk naturvidenskabs historie i denne periode. Deltagelse kræver således en stor grad af selvstændighed. Til gengæld kommer man til at deltage i et større fælles forskningsprojekt.
Indhold:
Indholdet bestemmes af deltagernes projekter. Derudover henvises til den foreløbige indholdsfortegnelse for bind 3 på adressen: www.ivh.au.dk/dvh/indholdc.dk.htm
Det anbefales at indholdsfortegnelsen studeres grundigt inden studiekredsen starter. Den kan bl.a. tjene til inspiration i forbindelse med valg af projekt.
Undervisningsform:
Studiekreds med møder ca. hver anden uge. Derudover individuel vejledning i forbindelse med projekter, der evt. kan inkludere arkivbesøg og lignende. Endvidere er der mulighed for længerevarende arrangementer efter behov. Møderne foregår onsdag 14-16 i mødelokalet på Institut for Idéhistorie (ved siden af sekretariatet, bygn. 328, 2. etage). Første gang: onsdag d. 12. februar, kl. 14:00. Det er en god idé at rette henvendelse til underviseren inden studiekredsen starter.
Litteratur:
Passende materiale findes til hver gang og bestemmes i øvrigt i forhold til de individuelle projekter.
Underviser
Peter C. Kjærgaard.
Omfang:
5 ECTS points.
Evaluering:
Der er mulighed for at skrive opgave indenfor området. For studerende på suppleringsuddannelsen i videnskabsstudier kan eksamen aflægges som mundtlig prøve.