Den videnskabelige revolution i 1600-tallet

Efterår 2002

Formål:

At give et indtryk af, hvordan den moderne naturvidenskab blev til.

Indhold:

En bred oversigt over naturvidenskabens udvikling i 1600-tallet, ledsaget af mere dybtgående studier af specielle emner, navnlig forbindelsen mellem det nye Copernicanske verdensbillede og mekanikkens udvikling fra Galilei til Newton, men også den nye eksperimentelle tilgang til naturvidenskaben.

Undervisningsform:

2 timers forelæsninger og 2 timers øvelser. I forbindelse med øvelserne diskuteres originale kildetekster.

Litteratur:

Richard S. Westfall: The Construction of Modern Science, New York (John Wiley & Sons 1971); Steven Shapin: The Scientific Revolution (University of Chicago Press 1996); samt udleverede fotokopier.

Lærer:

Ole Knudsen.

Omfang:

1 eller 2 point.

Evaluering:

Aktiv deltagelse (1 pt.); aktiv deltagelse plus afløsningsopgave (2 pt.).

Forudsætninger:

Et vist kendskab til newtonsk mekanik, f.eks. Fysik 101 eller tilsvarende.

Tid og sted:

Aftalemøde mandag den 2. september kl. 11.15 i IVHs aud.

Bemærkninger:

Der kan i tilknytning til kurset skrives et bachelorprojekt. Der henvises til hæftet Forslag til bachelorprojketer ved Institut for Videnskabshistorie.