Forskningsverden, belyst af forskning

Forskningsverden, belyst af forskning

Forår 2003

Formål:
At give indsigt i og forståelse af forskningsverdenen. Forskningen og forskningens verden er en stor og mangfoldig verden byggende på historie og kontinuitet og samtidig under stadig forandring. Forskningen er en meget menneskelig affære, udført af mennesker og for mennesker. Forskningen omfatter på samme tid samarbejde og konkurrence. Kritik er forskningens kendetegn. Al viden underkastes kritik og må nødvendigvis underkastes kritik. Forskningsverdenen eller forskningssystemet er et system i sammenhæng med omverdenen. Forskningen leverer ikke endegyldig viden, men viden, som er brugbar, som bruges og som har væsentlig betydning i samfundets udvikling.
Indhold:
Kurset bygger på bidrag fra en række fag, som har forskningen selv som genstandsfelt. Blandt disse er videnskabsfilosofi og videnskabsteori, videnskabshistorie og videnskabssociologi. Dertil kommer en række nye fag, på engelsk omfattet af begreberne Science Studies eller Science of Science. Hertil bidrager blandt andet forskningsstatistik og måling af forskning. Økonomer forsker i forskningens økonomi og forskningens betydning for samfundets økonomi. Politologer beskæftiger sig med forskningens rammer og forskningspolitik. På grundlag af bidrag fra alle disse fag giver kurset en samlet beskrivelse af forskningsverdenen.
Undervisningsform:
Forelæsninger og diskussion. 3 timer pr. uge.
Litteratur:
Som grundlag benyttes: Peder Olesen Larsen: Hvad ved vi egentlig om forskningen? Manuskript, Aarhus Universitet 2003. Udvalgt litteratur stilles frem på en semesterhylde på IVHs bibliotek.
Underviser:
Peder Olesen Larsen.
Omfang:
5 eller 10 ECTS points.
Evaluering:
5 ECTS points ved aktiv deltagelse; 5 yderligere points ved afløsningsopgave.