Hvis du har en neurologisk lidelse, kan det være svært at gennemføre en uddannelse med et godt udbytte. Hvis du er studerende på Aarhus Universitet og har en diagnosticeret neurologisk lidelse, kan du få hjælp i form af studiestøtte. Formålet med studiestøtten er at styrke dine uddannelseskompetencer, så du kan gennemføre din uddannelse med et godt udbytte på trods af din neurologiske lidelse.
Læs mere om Pædagogisk psykologisk uddannelsesrådgivning v RSC
Neurologiske lidelser vedrører hjernen, rygmarven eller begge dele. Man skelner som regel mellem medfødte eller erhvervede neurologiske lidelser. En medfødt neurologisk lidelse opstår som regel før eller under fødslen som for eksempel cerebral parese (spastisk lammelse). En erhvervet neurologisk lidelse opstår typisk som følge af traume fra for eksempel en trafikulykke eller ved medicinske sygdomme som slagtilfælde, meningitis, sklerose, blodprop eller tumor.
I første omgang består dit studiestøtteforløb af en kort afklaringsfase, hvor du sammen med din uddannelsesrådgiver danner et overblik over din studiesituation og dit behov for studiestøtte. I afklarer sammen områder som:
Du kan få støtte via et fagligt mentorforløb, hvor din mentor som regel er en ældre studerende eller en færdiguddannet person indenfor dit fagområde. Din uddannelsesrådgiver fra RSE sørger for, at du og din studiementor bliver godt introduceret til hinanden, og at fokus for jeres samarbejde bliver aftalt og justeret undervejs. Desuden modtager din studiementor løbende supervision hos din uddannelsesrådgiver, så indsatsen kommer til at støtte dig bedst muligt.
Du kan også gennemgå et rådgivningsforløb med en uddannelsesrådgiver, eventuelt sideløbende med et mentorforløb. Rådgivningsforløbet er målrettet studerende med svære psykiske udfordringer, og det skal hjælpe dig med at håndtere dine følelsesmæssige, adfærdsmæssige og tankemæssige vanskeligheder omkring det at gå på din uddannelse. Rådgivningsforløbet består af en række samtaler med en rådgiver fra RSC.
Nogle studerende med neurologiske vanskeligheder har behov for at få bevilget forskellige former for IT-hjælpemidler på grund af deres studiemæssige vanskeligheder i forelæsnings- og undervisningssammenhænge. Et typisk hjælpemiddel er en digital diktafon.