Studieportaler

Fører- og servicehunde på Aarhus Universitet

Aarhus Universitet byder principielt fører- og servicehunde velkomne på universitetets arealer og i universitetets bygninger for studerende med dokumenterede funktionsnedsættelser.

Det er imidlertid ikke muligt at udstede en tilladelse til, at studerende på alle tidspunkter og i alle undervisningslokaler kan medbringe fører- eller servicehund. Der kan være saglige hensyn, der nødvendiggør indskrænkninger i adgangen for, at studerende kan medbringe fører- eller servicehunde. Distinktionen mellem principiel tilladelse og lokale begrænsninger beskrives nærmere herunder.

Tilladelse til fører- og servicehunde i ’tørre’ lokaler

Studerende kan medbringe fører- eller servicehunde i alle de undervisningslokaler, der er indrettet til skriftlig og mundtlig kommunikation (også betegnet som ’tørre’ lokaler) - fx klassiske undervisningslokaler som auditorier og grupperum/holdlokaler.

Der forventes af hensyn til de øvrige studerende og personale en visuel markering af hunden som fører- eller servicehund på arbejde, samt at hunden til enhver tid holdes under fuld kontrol af brugeren af hunden (gerne i snor), så øvrige studerende og personale ikke er utrygge over hundens tilstedeværelse.

Hensyn til øvrige studerende, der er utrygge ved hundens tilstedeværelse som følge af allergi eller angst for hunde, vil veje mindre end ligestillingshensynet, men problemer af denne karakter kan oftest mindskes afgørende gennem de studerendes placering i lokalet og/eller gennem tilladelse til holdskifte ved dokumenterede problemstillinger.

Begrænset adgang for fører- og servicehunde i ’våde’ lokaler

I øvelses- og forskningslokaler (også betegnet som ’våde lokaler’) kan hensynet til hygiejne, sterilitet, sikkerhed og til eventuelle andre dyr i lokalerne nødvendiggøre en adgangsbegrænsning for fører- eller servicehunden.

Den potentielle begrænsning kan ikke afklares endegyldigt forud for studiestart på alle uddannelser, idet behovet for adgang til øvelseslokaler og laboratorier kan afhænge af de kursustilmeldinger, som den studerende selv foretager. Desuden kan de saglige hygiejne eller sikkerhedshensyn i udvalgte laboratorier eller øvelseslokaler variere efter aktiviteten, der gennemføres i lokalerne.

Undervejs i studiet skal det således i de konkrete tilfælde vurderes, om det er nødvendigt og rimeligt at afskære fører- eller servicehundens adgang (og dermed at tillade en forskelsbehandling af en studerende med en funktionsnedsættelse) til udvalgte lokaler under de saglige hensyn til hygiejne, sterilitet, sikkerhed eller andre dyr.

Ansvaret undervejs i studieforløbet

Da tilladelse til at medbringe fører- eller servicehund i ’våde lokaler’ ikke kan gives på forhånd, men altid forudsætter en konkret og individuel vurdering, skal studerende, der henvender sig til Aarhus Universitet med et ønske om at medbringe fører- eller servicehund, skriftligt orienteres om, at de fremadrettet selv skal rette henvendelse til de kursusansvarlige forud for deltagelse i de kurser, der kan indebære undervisning i ’våde lokaler’, med henblik på at få afklaret muligheden for at medbringe hunden.

Den lokale studievejledning kan på forhånd være behjælpsomme med at afklare, hvilke kurser dette inkluderer på den enkelte uddannelse.

Den kursusansvarlige skal i hvert tilfælde foretage et konkret og individuelt skøn af, om det er forsvarligt at medbringe en fører- eller servicehund i de ’våde lokaler’, der benyttes i undervisningen i kurset. Alternativt kan den kursusansvarlige om muligt foreslå andre hensigtsmæssige tilpasninger, der kan sikre, at den studerende kan få udbytte af kurset og herigennem opnå den nødvendige faglige progression i kurset.