Hvis du har dokumenterede funktionsnedsættelser, kan du søge Specialpædagogisk Støtte tilpasset graden og typen af dit handicap eller funktionsnedsættelse, så du kan gennemføre din uddannelse på lige vilkår med studerende uden funktionsnedsættelse.
Aarhus Universitet ansøger på vegne af den studerende om bevilling af støtte hos Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK).
Her på siden kan du læse om retningslinjerne for brugen af sekretærbistand og praktisk hjælp for studerende med syns-, høre eller bevægelseshandicap.
En praktisk hjælper må aldrig agere på vegne af den studerende uden den studerendes initiativ og deltagelse. Det er afgørende, at den praktiske hjælper befinder sig sammen med den studerende, når der ydes hjælp.
Eksempler på praktisk hjælp
Den praktiske hjælper kan blandt andet hjælpe med:
Særligt om laboratorieøvelser
Ved praktisk hjælp til laboratorieøvelser kan det være tilstrækkeligt, at den praktiske hjælper (og ikke den studerende) er sikkerhedsgodkendt. Der kan dog være situationer, hvor adgangen for en praktisk hjælper af konkrete sikkerhedshensyn må begrænses. Den kursusansvarlige skal således i hvert tilfælde foretage et individuelt skøn af den konkrete situation.
Ansvar for ansættelse af praktisk hjælp
Ansættelsen af praktisk hjælp varetages i øjeblikket for Aarhus Universitet af den private leverandør DUOS. Det er den studerende og DUOS, der både skal tage initiativ og sørge for ansættelse af praktisk hjælp efter bevillingen fra STUK. Det er altså hverken studieadministrationen eller de faglige miljøers ansvar at sikre, at der er en praktisk hjælper ansat.
Rammen for den praktiske hjælp
Den praktiske hjælper må udelukkende udøve praktisk hjælp og assistance, så den studerende opnår ligestillede fysiske muligheder for at deltage i den faglige udvikling med de øvrige studerende.
Den praktiske hjælper må aldrig assistere fagligt og dermed understøtte og supplere den studerendes faglighed eller faglige udvikling. Den studerende skal selv tage alle faglige initiativer. Det gælder både i den almindelige undervisning, ved laboratorieøvelser, praktiske øvelser og ved alle former for prøver.
En ansat sekretær må aldrig agere på vegne af den studerende uden dennes direkte initiativ og deltagelse. Det er således en afgørende præmis, at sekretæren befinder sig sammen med den studerende, når der ydes støtte.
Eksempler på sekretærbistand
Sekretæren kan blandt andet hjælpe med:
Ansvar for ansættelse af sekretær
Ansættelsen af en sekretær varetages i øjeblikket for Aarhus Universitet af den private leverandør DUOS. Det er den studerende og DUOS, der skal tage initiativet og sørge for ansættelse af en sekretær efter bevillingen fra STUK. Det er altså hverken studieadministrationen eller de faglige miljøers ansvar at sikre, at der er en sekretær ansat.
Rammen for sekretærbistand
Sekretæren må udelukkende udøve praktisk hjælp og assistance, så den studerende opnår ligestillede fysiske muligheder for at deltage i den faglige udvikling med de øvrige studerende.
Sekretæren må aldrig assistere fagligt og dermed understøtte og supplere den studerendes faglighed eller faglige udvikling. Den studerende skal selv tage alle faglige initiativer. Det gælder både i den almindelige undervisning, ved laboratorieøvelser, praktiske øvelser og ved alle former for prøver.
Hvis du har en handicaphjælper, der ikke er ansat via SPS-ordningen, gælder det, at hjælperen udelukkende må hjælpe med at gennemføre opgaver, der ikke er forbundet med studiets specifikke faglighed.
Sekretærer og praktiske hjælpere skal være fagligt neutrale i eksamenssituationer. Hjælperen må kun hjælpe den studerende med at gennemføre opgaver, der ikke er forbundet med studiets specifikke faglighed, så det altid er den studerende selv, der besvarer eksamensspørgsmålene.
Eksempel på hjælp, der overtræder retningslinjerne
Den studerende skal anvise klart og tydeligt
Det er vigtigt, at den studerendes anvisninger er så tydelige og klare, at hjælperen kan handle entydigt ud fra dem.
Eksempelvis er en anvisning som: ”Du kan bare tegne grafen, som du vil” for uklar og lægger en faglig stillingtagen over på hjælperen.
Det er naturligvis inden for rammerne, hvis hjælperen har behov for at stille opfølgende spørgsmål.
Særligt om tilsynsvagtens rolle
Hvis tilsynsvagten oplever, at hjælperen i forbindelse med løsningen af en opgave overtræder den neutrale rolle, eller hvis den studerende giver for uklare eller ingen anvisninger til hjælperen, skal tilsynsvagten straks gribe ind. I den forbindelse skal der gives en advarsel, og der bør samtidig orienteres om, at en overskridelse af hjælperens fagligt neutrale rolle vil kunne føre til en indberetning for eksamenssnyd til Uddannelsesjura, idet den individuelle opgaveløsning ikke længere kan betragtes som individuel og selvstændig.
Hvis tilsynsvagtens indgriben fortsat ikke ændrer ved hjælperens rolle ved prøven, skal tilsynsvagten oplyse, at der vil ske en indberetning til Uddannelsesjura. I den forbindelse er det vigtigt, at det i en note dokumenteres, hvordan korrespondancen mellem den studerende og hjælperen er foregået, således at Uddannelsesjura kan foretage en objektiv vurdering af, om hjælperen har overskredet sine beføjelser.