Det individuelle forløb giver dig mulighed for at arbejde i dybden med et fagområde, du synes er særligt interessant.
Hvis du allerede har en bestemt faglig interesse på bacheloren, kan du starte med at udforske det på 5. semester på din BA (fx med bachelorprojektet) og så arbejde videre med samme emne på dit 2., 3., og 4. semester på kandidatuddannelsen.
Bacheloruddannelsen | |
Forskningsår | 5. semester: Bachelorprojekt |
Her arbejdede jeg med mus for at undersøge sammenhængen mellem glycerolmetabolismen i leveren og udviklingen af fedtlever i diabetes. | Jeg afleverede mit forskningsår som bachelorprojekt. |
Kandidatuddannelsen | ||
2. semester: Valgfag | 3. semester: Projektforløb | 4. semester: Speciale |
Komparativ medicin. I dette valgfag lærte jeg om brug af dyremodeller og optimeringen af dette i forskningen. How to write and publish a research paper. I dette valgfag lærte jeg mere om udgivelsesprocessen og opbygningen af en artikel. | I projektforløbet arbejdede jeg videre med data opnået under mit forskningsår. Jeg havde samme vejleder. Projektet handlede om at identificere korrelationer mellem ekspression af proteiner i glycerolmetabolismen i leveren hos mus. | Specialet lavede jeg med samme vejleder som forskningsår og projektforløbet. Specialet handlede om glycerolmetabolismen i kvinders fedtvæv. |
Kandidatuddannelsen | ||
2. semester: Valgfag | 3. semester: Projektforløb | 4. semester: Speciale |
Biostatistik: I dette valgfag lærer man at anvende statistik softwareprogrammet ’R’. Man lærer bl.a. at udføre statistiske test samt at lave diagrammer, boxplots, grafer m.m. Det er helt klart noget man får brug for, hvis man gerne vil forske. Personlig medicin: I dette valgfag lærer man om de seneste store fremskridt inden for ’personalised medicine’. Det et forskningstungt område, hvor man også for indblik i meget af den forskning, der ligger bag. | Da jeg skulle vælge projekt, var det vigtigt for mig, at der både var tid i klinikken med patienter og tid i lab, og det havde den vejleder, jeg kom i kontakt med. Jeg skulle måle lungefunktion og indsamle sputum fra astma-patienter og analysere den i lab. Mit færdige produkt bestod af en 8-10 sider lang rapport om teknikken samt mindre analyser af det indsamlede data. | I Specialet arbejdede jeg videre på de data, jeg havde indsamlet i projektforløbet, samt flere data som var indsamlet i mellemtiden. Prøverne blev nu analyseret med qPCR, hvorfor jeg brugte meget tid i lab. Mit speciale handlede om overensstemmelsen mellem mikroskopi og qPCR i endotypning af astma patienter. |
Laver du en projektprotokol på 2. semester KA, kan den være udgangspunkt for et forskningsforløb på 3. semester KA (projektforløb).
Hvis du gør det, skal du være opmærksom på:
Projektforløbet på 3. semester kan lægge op til dit speciale på 4. semester.
De to eksamensopgaver skal dog tydeligt kunne afskilles fra hinanden.
Du må for eksempel ikke færdiggøre eller plagiere dit projektforløb i specialet.
1.- 5. november for undervisning i forårssemesteret
1.- 5. maj for undervisning i efterårssemesteret
Når du er tilmeldt undervisningen i et kursus, er du automatisk også tilmeldt eksamen.